قدیری ابیانه با تاکید براینکه توهم نفتی یکی از دلایل بد بینی مردم نسبت به مدیران و دولتمردان است، گفت: مردم باید باور داشته باشند دولت موظف به تامین نیاز های انان نیست بلکه این امر در دنیا بالعکس است.

 به گزارش مشرق، یکصد و چهلمین برنامه پایش با حضور محمد حسن قدیری ابیانه، عضو شورای بین الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از شبکه یک سیما پخش شد.

قدیری ابیانه، در برنامه این هفته پایش ضمن اشاره به ضعف فرهنگ تولید، کار و فرهنگ مصرف در جامعه، گفت: این ضعف دقیقا مطابق کشورهای استعمارگر است زیرا آنها می خواهند کشورهای نفت خیز را وابسته کنند از این رو می گویند نفت دارید پس تولید ثروت و کار نمی خواهید.

وی با تاکید براینکه کشورهای نروژ، انگلیس و آمریکا نفت خیز هستند اما درآمد نفتیشان را هزینه توسعه و پیشرفت جامعه می کنند نه هزینه دولت هایشان، افزود: مسئولان نتوانسته اند فرهنگ کار و مصرف در جامعه را اصلاح کنند و باعث متوقع شدن مردم از دولت شده اند.

توهم نفتی گریبان گیر دولت شد/ طرح حمایت از اقشار نیازمند ربطی به سال آخر مجلس ندارد

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه مسئولان به این توقع مردم دامن می زنند، ادامه داد: در کنار این مهم غربی ها به کشورهای همسایه مجال پیشرفت می دهند تا با کشورما در تقابل باشند.

وی با یاداوری این نکته که کشورهایی نظیر آلمان و ژاپن نفت خیز نیستند اما توانسته اند تولید ثروت کنند،بیان کرد: جالب است بدانید در کتاب اول دبستانمان به دانش اموز یاد می دهیم "بابا آب داد، بابا نان داد" در صورتی که در ژاپن دانش اموز با دویدن و تلاش درسش را شروع می کند.

قدیری ابیانه ضمن طرح این سوال که اینکه چرا وقتی درامد های نفتی کشورمان در سال 91 به حداکثرخود رسید باز هم مشکلات رفاه، مسکن و ... برطرف نشد، گفت: این مهم نشات گرفته از مدیریت ضعیف مسئولان است.

وی اظهار کرد: اگر دولت تمام در امد نفتی کشور را بین مردم تقسیم کند به هر نفر ماهانه 67 هزار تومان می رسد و این مبلغ مطابق با کل در امدیست که پیش بینی شده از نفت بود( 61 هزار میلیارد تومان) در سال 91 در نظر گرفته شود.

قدیری ابیانه با تاکید براینکه اگردولت تمام بودجه خود شامل درامد نفت و ... را بین مردم تقسیم کند این مبلغ به 182 هز ار تومان در ماه برای هر فرد می رسد، ادامه داد: مشکل بزرگ جامعه ما وابستگی ذهنی به نفت است.

وی با تاکید براینکه توهم نفتی یکی از دلایل بد بینی مردم نسبت به مدیران و دولتمردان است، گفت: مردم باید باور داشته باشند دولت موظف به تامین نیاز های انان نیست بلکه این امر در دنیا بالعکس است.

قدیری ابیانه خود تحرمی را مشکل دیگر اقتصاد کشورمان دانست و خاطرنشان کرد:سبک اقتصادی کشورمان باید اصلاح شود و نسبت به اقدام عملی اقتصاد مقاومتی تلاش شود.

* ارتقا جایگاه بخش خصوصی از اهداف جدید اتاق بازرگانی ایران

در ادامه برنامه، محسن جلال‌پور رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران در گفتگویی تلفنی با اشاره به اینکه کارهای زیادی در اتاق بازرگانی ایران بر زمین مانده است، گفت: یکی از اهدافم حرکت به سمت جایگاه بخشی به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه با صراحت از تولید کنندگان حمایت می کند، افزود:باید معنای تولید و حمایت از اقتصاد بخش خصوصی را تبیین کنیم.

جلال پور با بیان اینکه از دوران تحریم می توان خوب بهره برد و اقتصاد کشور را کنترل کرد، تصریح کرد: تولیدات کشور و بخش خصوصی باید در دنیا حضور پیدا کند.

* طرح حمایت از 6 میلیون اقشار نیازمند ربطی به سال آخر مجلس ندارد

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی دیگر مهمان تلفنی برنامه پایش بود که با اشاره به طرح حمایت از 6 میلیون اقشار نیازمند، گفت:این طرح شامل افرادی می شود که هیچ گونه توانایی تامین نیازهایشان را ندارند.

وی با اشاره به اینکه کمک کمیته امداد و بهزیستی به افراد نیازمند تامین کننده افراد نیست و برای یک خانواده 4 نفره به 182 هزار تومان در ماه می رسد، ادامه داد:محور های تامین مالی این طرح از 7 راه مختلف شناسایی شده است.

حاجی دلیگانی با تاکید براینکه اجرای این طرح ربطی به سال آخر مجلس ندارد و مطالعات این طرح از 2 سال گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: به دنبال از بین بردن فقر مطلق در جامعه هستیم و باید گفت که این طرح اولین موضوعی است که اکثریت نمایندگان ان را امضا کرده اند.

* عاقبت ارزان فروشی نانوایی در قشم که پلمپ شد

یکی دیگر از بخش های مربوط به تصاویر ارسالی ببیندگان است که یکی از جذاب ترین والبته تامل برانگیز ترین ان عاقبت ارزان فروشی  است. نانوایی  در قشم برای اینکه نان خود را به قیمت 150 تومان بفروش می رساند با واکنش مسئولان مواجه و پلمپ شد.

 توهم نفتی گریبان گیر دولت شد/ طرح حمایت از اقشار نیازمند ربطی به سال آخر مجلس ندارد

*80 میلیون جفت کفش از خارج به کشورمان وارد می شود

کارآفرین مهمان در این برنامه پایش، پدر و پدر بزرگش در کار تولید و فروش کفش بوده اند. محمد عرب به عنوان صادر کننده نمونه کشوری در زمینه صنعت کفش با اشاره به اینکه عقلاقه مند به تولید بوده است، گفت: پدرم به دنبال فروشندگی بود ولی من با کمک وی و راه اندزای کارگاه کوچک 2500 متری در 24 سالگی توانستم کار خود را شروع کنم.

توهم نفتی گریبان گیر دولت شد/ طرح حمایت از اقشار نیازمند ربطی به سال آخر مجلس ندارد
 
وی با اشاره به اینکه محصولات تولیدی اش به کشورهایی نظیر عراق، کوبا ،افغانستان، عربستان و آسیا میانه صادر می شود، ادامه داد:کشورهایی نظیر چین و ترکیه نتوانسته اند با محصوبات تولیدی ما رقابت کنند و این درحالی است که اقدام به کپی کردن برند کارخانه ما کردند که باز هم جواب نگرفته اند.

عرب با بیان اینکه 80 میلیون جفت از 120 میلیون کفش مورد نیاز کشورمان از خارج وارد می شود، خاطرنشان کرد:جوانان باید بخواهند اقدام به حرکت کنند تا به مقصد مورد نظرشان دست یابند.

در بخش پایش "خبرگان"، اساتید اقتصاد و نمایندگان مجلس، کارآفرینان و خبرنگاران در سؤال نظرسنجی برنامه مبنی " به نظرشما اگر کشورمان نفت نداشت، امروز اقتصاد ایران چطور بود؟" اعداد و ارقام آرا به جواب سؤال برنامه "پایش" بدین ترتیب است.

توهم نفتی گریبان گیر دولت شد/ طرح حمایت از اقشار نیازمند ربطی به سال آخر مجلس ندارد
 
*خدابخش بلوج عنوان قهرمان هفته از دیدگاه بینندگان را کسب کرد

خدابخش بلوج  کشاورز روستای تهرک نیک شهر به‌خاطر عرضه گوجه مجانی به فقرا از دیدگاه بینندگان به‌عنوان قهرمان انتخاب شد.

 توهم نفتی گریبان گیر دولت شد/ طرح حمایت از اقشار نیازمند ربطی به سال آخر مجلس ندارد

* بیشترین رأی نظرسنجی این هفته "پایش"

سؤال نظرسنجی برنامه این هفته به‌شرح ذیل بود؛
* به نظرشما اگر کشورمان نفت نداشت، امروز اقتصاد ایران چطور بود؟
1 ــ   پیشرفته و مرفه  2 ــ  عقب مانده و فقیر
گزینه دو مخاطب بیشتری را در پی داشت و گزینه یک که مربوط به پیشرفته و مرفه بود  رأی مخاطبان کمتری را شامل شد که البته اختلاف میان این دو جواب خیلی کم بود.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    متاسفانه مدل اقتصادی ایران از هیچ نوع مدل رایج در دنیا پیروی نمی کنه که خود باعث به وجود آمدن مسائل بسیار بزرگی در جامعه است.ما نیازمند به استخدام مدیران غیر ایرانی در زمینه اقتصاد ویا به کارگیری افراد مجرب در سطح کشور در زمینه مدیریت اقتصاد کلان با مهیا کردن بستر و در اختیار گذاشتن ابزارهای نظارتی و مدیریتی چه دربخش اقتصاد دولتی و چه دربخش اقتصاد خصوصی هستیم.بسیاری از مشکلات که گریبان گیر اقتصاد روز شده به یک باره به وجود نیامده و نیازمند به زمانی بس طولانی جهت اصلاح و رفع آن دارد حال بیان سوالهایی از این دست که ایا بدون نفت وضعیت ما بهتر یا بدتر بود به نوعی پاک کردن صورت مساله است.
  • ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    آقای قدیری ابیانه را خیلی دوست دارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس